Hírlevél
Fel- és leiratkozás
Kedves Látogató!
Az alábbi kérdésekre NEM KÖTELEZŐ válaszolnia. Ha nem válaszol, akkor csak az e-mail címét adja meg az oldal alján, majd kattintson a „feliratkozás” gombra.
Amennyiben viszont válaszol, azzal elősegíti, hogy tevékenységünket és a hírlevél tartalmát minél jobban összehangolhassuk az Ön – a közönségünk – igényeivel. Együttműködését köszönjük.
Archív
MEGNYITÓ - KÉT KIÁLLÍTÁS A KORTÁRS MŰVÉSZETI INTÉZETBEN
Létrák és tüskék - Orosz Péter emlékkiállítás
Kortárs Művészeti Intézet –
Dunaújváros (Vasmű út 12.)
2020.01.10. – 02.07.
Megnyitó: 2020.01.10. péntek 18 óra
Megnyitja: Kozák Csaba művészeti író
A kiállítás kurátora: Klement Zoltán művészeti vezető, Udvarház Galéria, Veresegyház
A belépés ingyenes!
Orosz Péter (1951-2015) Munkácsy-díjas szobrászművész a kortárs magyar művészeti szcéna egyik legkülönlegesebb alkotója. Gazdag életműve mellett közel 30 évig a budapesti Műcsarnok kurátora volt, 8 éven át pedig a Magyar Szobrász Társaságot vezette. A Szófiai Képzőművészeti Akadémián ugyan akadémikus képzést kapott, de már első tárlatain kiderült, hogy egy olyan szobrászati nyelv kialakítására törekedett, ami kizárólagosan az övé. 1990-ben Samu Gézával, Varga Géza Ferenccel és Huber Andrással megalakították a Fáskör művészeti csoportot. Kezdetben az Art brut szellemiségéhez közelálló nyers, durva faszobrokat készített (pl. Schmüle, 1980; Hasítás, 1980; Hommage à Csoszogi, 1982), ezekkel párhuzamosan líraibb műveket is alkotott (pl. Kaszahegedű sorozat; 1981-85), majd felhasználva a létra és a csúzli szimbolikáját, ezeket is sorozatokba rendezte (Létrák, 1982-84; Szerelmes csúzlik, 1983). Műveit eperfából (és annak háncsából), fenyőből, fűzfából, akácból, szőlővesszőből, és mindezek együttes használatával alkotta, de alapanyagai között feltűnt az ólom, a vas, a textil, ám legjellemzőbb motívuma mindig is a gleditsia (tövises lepényfa) vagy másik nevén Krisztus-tövis volt. A kilencvenes években fából és szögesdrótból állított össze kocka- és gömbszobrokat, az egyiptomi fáraók inspirálta műveket, majd a csonkolt karácsonyfa vált művei alapanyagává. Egyaránt alkotott installációkat és köztéri munkákat. Útja az absztrakcióból az ábrázolóba oda-vissza tartott, miközben geometrikus fragmentumok is megjelentek művészetében. A tárlat egy nagyívű válogatást mutat be Orosz Péter munkásságából.
Támogatók: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata, Modern Művészetért Közalapítvány
Külön köszönet: Orosz Klaudia, ifj. Orosz Péter, Fiatal Művészek Alapítvány, Udvarház Galéria
Látóhatár és belső terek - Laszlo Milasovszky kiállítása
Kortárs Művészeti Intézet –
Dunaújváros (Vasmű út 12.)
2020.01.10. – 02.07.
Megnyitó: 2020.01.10. péntek 18.30
Megnyitja: Beke László művészettörténész
A kiállítás kurátora: Kozák Csaba művészeti író
A belépés ingyenes!
Laszlo Milasovszky magyar-német képzőművész 1974-ben disszidált Nyugat-Németországba, ahonnan csak 2007-ben költözött haza. Kölnben az orvosi egyetemre járt, azzal párhuzamosan pedig bekapcsolódott az ottani művészeti életbe. Először a Fiatal Képzőművészek Klubjában mutatkozott be 1985-ben az Experimental Art nemzetközi csoportos tárlaton, míg első egyéni kiállítása 1991-ben Kölnben volt, a budapesti Fészek Klub Galériában pedig ugyanebben az évben Méhes Lóránt-Zuzuval közösen állított ki. Milasovszky művészeti szemléletét az orosz konstruktivisták, leginkább Kazimir Malevics és Moholy-Nagy László munkássága alapozta meg. A művész korai munkái az ábrázoló/figurális reprezentáció tárgykörébe sorolhatók, pályája elején experimentális fotókat is készített. Műveit a konstruktivizmus, a lírai és absztrakt geometrikus megközelítés ugyanúgy befolyásolta, mint a Pattern Painting. Olaj-vászon festményei mellett grafikákat, objekteket és installációkat is jegyez. Munkái a végtelen univerzum makro- és mikrovilágai, melyek a fragmentumokban, a Rész-ben próbálják meg bemutatni az Egész összefüggéseit. A teljes képmezőt úgy lakja be, hogy sokszor szimmetrikusan építkezik, míg másutt gócpontokat jelöl ki, ahonnan elindítja motívumrendszerét. Látszatra tematikus blokkokban gondolkodik – vonalak, hálózatok, körök, spirálok – ám egy-egy motívumhoz évekkel később is visszacsatol. Öt-hat rétegben viszi fel a vászonra a festéket, munkamódszere aprólékos és időigényes. Színvilága gazdag. Műveiben a tudomány szabályainak és törvényeinek engedelmeskedő hálózatok és rendszerek bontakoznak ki. Organikus és geometrikus motívumokat egyaránt használ, visszatérő elemei a végtelen jele, a fekvő nyolcas és a spirál. A jelen kiállítás Milasovszky életművéből nyújt válogatást.
Támogatók: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata, Modern Művészetért Közalapítvány
Külön köszönet: Pauker Collection
Hírlevél archívum
- VÁGVÖLGYI B. ANDRÁS: Edith Liebermann semmi kis élete KÖTETBEMUTATÓ
- TÖREDÉKES EMLÉKEZET - ASZTALOS ZSOLT ÉS BOROS LILI TÁRLATVEZETÉSE
- ASZTALOS ZSOLT: TÖREDÉKES EMLÉKEZET
- KineDok Filmklub- SZABAD SZEMMEL: Otthonom
- DUNAÚJVÁROSI TÁRLAT
- Jövő heti programjaink: KineDok filmklub és tárlatvezetés
- Karácsonyi üdvözlet, zárvatartás
- Novemberben nyíló kiállításunk: Újratervezés
- JÖVŐ HETI PROGRAMJAINK: KÖTETBEMUTATÓ ÉS ELŐADÓEST
- Jövő heti programjaink: KineDok filmklub és Chilf Mária tárlatvezetése
- CHILF MÁRIA: A MINTÁK KÖTNEK
- CHILF MÁRIA: A MINTÁK KÖTNEK
- SZOBORAVATÓ – Keserue Zsolt: Lovasszobor ló nélkül
- Páhi-Fekete Noémi: Bestiárium
- Feltóti Sándor: Lakoma/A madár röpte - Könyvbemutató
- 2. Sugárúti Fesztivál
- UTÓSZÓ – Cserna-Szabó András
- Aktuális programjaink
- Kijelentjük, hogy ─ A Baguda Egyesület bemutatkozó kiállítása
- Heti programjaink: KineDok filmklub és záró tárlatvezetés