In Vitro "H" - Tarr Hajnalka kiállítása
Kiállítás | 2020. november 6. - 2021. május 29.
2021. május 3.-ától védettségi igazolvánnyal újra látogathatóak tárlataink. Tarr Hajnalka In Vitro „H” című sorozata először szerepel kiállításon, így e dunaújvárosi bemutató minden bizonnyal a szakma és a nagyközönség számára is izgalmas élményt kínál.
Megnyitó: 2020.11.06., péntek, 18 óra
Megnyitja: Mélyi József művészettörténész
Kurátor: Deák Nóra
2020.11.06. – 2021.05.29.
Tarr Hajnalka (1977) eddigi
oeuvre-je következetesen és koherensen a körülette lévő világ rendszerelvű megfigyeléséről,
feldolgozásáról tanúskodik. Rajzaival, időnként monumentálissá váló
installációival, objektjeivel, lírai fotóalapú munkáival és a dunaújvárosi
kiállításon bemutatott mozaikképeivel is a valóságot, illetve a hozzákapcsolódó
viszonyát kutatja, rendszerekben, struktúrákban gondolkodva, sorozatokat
létrehozva, melyek egymásra épülve bontják ki az alkotó túlélési stratégiáját.
Művészi praxisára saját hiperszenzibilitásának analitikus elemzése jellemző a
kezdetektől, amely az érzékeny, mindent befogadni akaró nő biztonság utáni
vágyából fakad. Megismerni valamit Tarr Hajnalka szerint „minimum csökkenti,
vagy akár el is távolítja a félelmet. A megismerés megengedi, hogy elengedjem
az ismeretlenségi faktorból eredő félelmet, majd ezt követően elengedjem azt
is, amit tudok arról a dologról,… ready made-ként kezeljem őket.”
A Kortárs Művészeti Intézet-
Dunaújváros kiállításán bemutatott, új sorozat, az In Vitro „H”
üvegmozaikokból álló táblaképek sora. A művész üveglapokra ragaszt giclée printet,
majd ezeket a táblákat vágja 3x3 centiméteres darabokra, melyekből új
„énhalmazt” épít. A mozaikokon fotók, grafikák, a magyar értelmező szótár lapjai,
szőtt Braille-írással írt papírlapok részletei láthatóak. A cím arra a kísérleti technikára utal,
amikor a vizsgálati folyamat nem az élő szervezetben, hanem azon kívül,
ellenőrzött körülmények között zajlik le, ellentétben az „in vivo” eljárással.
Úgy foglalkoznak ezek a kísérletek az organizmusok bizonyos részeire kifejtett
változó hatásokkal, mint ahogy Tarr Hajnalka művei (tárgylemezei) mutatják
nekünk, hogy vizsgálja a művész kívülről saját, hullámokban érkező reakcióit a
különböző külső és belső hatásokra.
„Az üveg alatti
jelenség egyfajta molekuláris performansz, valami, amit nem tudok fizikailag
bemutatni, de valós történés, melyet így üveg alatt, a képek felsokasításával
és újrarendezésével mutatok meg. Mind a test, mind a benne élő ember állandóan
rezonál az őt ért hatásokra, belső és külső folyamatokra, a valósággal való
konfrontációnak köszönhetően, így a statikus portré nem felel meg a valóságnak.
Egyszerre adott egy identitás, ami leginkább egy halmaz, és adott ennek az identitásnak
az állandó átalakulása, kimozdulása, összekavarodása a hozzá elérő (vele
kölcsönhatásba kerülő) dolgokkal. Ez a rezonancia –mondhatjuk, érzékenység – új
és új pillanatnyi konstrukciókat szül, mint „személy”, amelyeket vizuálisan
nehéz megragadni.
Leginkább atomok
összességének, hologram -képnek, -lénynek érzem magam, amin keresztülsöpör
minden inger, és feldúl, hogy aztán leülepedve egyfajta bontott, vegyes képként
térjen pillanatnyi nyugovóra.” (Tarr Hajnalka)
Tarr Hajnalka In Vitro „H” című sorozata először szerepel kiállításon, így e dunaújvárosi bemutató minden bizonnyal a szakma és a nagyközönség számára is izgalmas élményt kínál.
A kiállítás létrejöttét a Nemzeti Kulturális Alap, Jaksity György és Csósza Péter támogatta.
A művész külön köszönetet mond a Lab4Art Analóg és digitális képműhelynek, Gerendai Károlynak, Szauer Péternek, Szelényi Zsuzsának és Karvalits Ferencnek.
Galériák
Videók
Tarr Hajnalka - In vitro „H” - Kiállítás megnyitó