Newsletter
Subscribe / Unsubscribe
Answering the following questions is NOT OBLIGATORY. If you choose not to answer them, just give your e-mail address at the bottom of the page and click on the subscription button.
By answering the questions, however, you help us better adapt our activity and the content of the newsletter to Your – our visitors– needs. Thank you for your cooperation.
Archív
MEGNYITÓ - KÉT KIÁLLÍTÁS A KORTÁRS MŰVÉSZETI INTÉZETBEN
Létrák és tüskék - Orosz Péter emlékkiállítás
Kortárs Művészeti Intézet –
Dunaújváros (Vasmű út 12.)
2020.01.10. – 02.07.
Megnyitó: 2020.01.10. péntek 18 óra
Megnyitja: Kozák Csaba művészeti író
A kiállítás kurátora: Klement Zoltán művészeti vezető, Udvarház Galéria, Veresegyház
A belépés ingyenes!
Orosz Péter (1951-2015) Munkácsy-díjas szobrászművész a kortárs magyar művészeti szcéna egyik legkülönlegesebb alkotója. Gazdag életműve mellett közel 30 évig a budapesti Műcsarnok kurátora volt, 8 éven át pedig a Magyar Szobrász Társaságot vezette. A Szófiai Képzőművészeti Akadémián ugyan akadémikus képzést kapott, de már első tárlatain kiderült, hogy egy olyan szobrászati nyelv kialakítására törekedett, ami kizárólagosan az övé. 1990-ben Samu Gézával, Varga Géza Ferenccel és Huber Andrással megalakították a Fáskör művészeti csoportot. Kezdetben az Art brut szellemiségéhez közelálló nyers, durva faszobrokat készített (pl. Schmüle, 1980; Hasítás, 1980; Hommage à Csoszogi, 1982), ezekkel párhuzamosan líraibb műveket is alkotott (pl. Kaszahegedű sorozat; 1981-85), majd felhasználva a létra és a csúzli szimbolikáját, ezeket is sorozatokba rendezte (Létrák, 1982-84; Szerelmes csúzlik, 1983). Műveit eperfából (és annak háncsából), fenyőből, fűzfából, akácból, szőlővesszőből, és mindezek együttes használatával alkotta, de alapanyagai között feltűnt az ólom, a vas, a textil, ám legjellemzőbb motívuma mindig is a gleditsia (tövises lepényfa) vagy másik nevén Krisztus-tövis volt. A kilencvenes években fából és szögesdrótból állított össze kocka- és gömbszobrokat, az egyiptomi fáraók inspirálta műveket, majd a csonkolt karácsonyfa vált művei alapanyagává. Egyaránt alkotott installációkat és köztéri munkákat. Útja az absztrakcióból az ábrázolóba oda-vissza tartott, miközben geometrikus fragmentumok is megjelentek művészetében. A tárlat egy nagyívű válogatást mutat be Orosz Péter munkásságából.
Támogatók: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata, Modern Művészetért Közalapítvány
Külön köszönet: Orosz Klaudia, ifj. Orosz Péter, Fiatal Művészek Alapítvány, Udvarház Galéria
Látóhatár és belső terek - Laszlo Milasovszky kiállítása
Kortárs Művészeti Intézet –
Dunaújváros (Vasmű út 12.)
2020.01.10. – 02.07.
Megnyitó: 2020.01.10. péntek 18.30
Megnyitja: Beke László művészettörténész
A kiállítás kurátora: Kozák Csaba művészeti író
A belépés ingyenes!
Laszlo Milasovszky magyar-német képzőművész 1974-ben disszidált Nyugat-Németországba, ahonnan csak 2007-ben költözött haza. Kölnben az orvosi egyetemre járt, azzal párhuzamosan pedig bekapcsolódott az ottani művészeti életbe. Először a Fiatal Képzőművészek Klubjában mutatkozott be 1985-ben az Experimental Art nemzetközi csoportos tárlaton, míg első egyéni kiállítása 1991-ben Kölnben volt, a budapesti Fészek Klub Galériában pedig ugyanebben az évben Méhes Lóránt-Zuzuval közösen állított ki. Milasovszky művészeti szemléletét az orosz konstruktivisták, leginkább Kazimir Malevics és Moholy-Nagy László munkássága alapozta meg. A művész korai munkái az ábrázoló/figurális reprezentáció tárgykörébe sorolhatók, pályája elején experimentális fotókat is készített. Műveit a konstruktivizmus, a lírai és absztrakt geometrikus megközelítés ugyanúgy befolyásolta, mint a Pattern Painting. Olaj-vászon festményei mellett grafikákat, objekteket és installációkat is jegyez. Munkái a végtelen univerzum makro- és mikrovilágai, melyek a fragmentumokban, a Rész-ben próbálják meg bemutatni az Egész összefüggéseit. A teljes képmezőt úgy lakja be, hogy sokszor szimmetrikusan építkezik, míg másutt gócpontokat jelöl ki, ahonnan elindítja motívumrendszerét. Látszatra tematikus blokkokban gondolkodik – vonalak, hálózatok, körök, spirálok – ám egy-egy motívumhoz évekkel később is visszacsatol. Öt-hat rétegben viszi fel a vászonra a festéket, munkamódszere aprólékos és időigényes. Színvilága gazdag. Műveiben a tudomány szabályainak és törvényeinek engedelmeskedő hálózatok és rendszerek bontakoznak ki. Organikus és geometrikus motívumokat egyaránt használ, visszatérő elemei a végtelen jele, a fekvő nyolcas és a spirál. A jelen kiállítás Milasovszky életművéből nyújt válogatást.
Támogatók: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata, Modern Művészetért Közalapítvány
Külön köszönet: Pauker Collection
Newsletter Archive
- VÁGVÖLGYI B. ANDRÁS: Edith Liebermann semmi kis élete KÖTETBEMUTATÓ
- TÖREDÉKES EMLÉKEZET - ASZTALOS ZSOLT ÉS BOROS LILI TÁRLATVEZETÉSE
- ASZTALOS ZSOLT: TÖREDÉKES EMLÉKEZET
- KineDok Filmklub- SZABAD SZEMMEL: Otthonom
- DUNAÚJVÁROSI TÁRLAT
- Jövő heti programjaink: KineDok filmklub és tárlatvezetés
- Karácsonyi üdvözlet, zárvatartás
- Novemberben nyíló kiállításunk: Újratervezés
- JÖVŐ HETI PROGRAMJAINK: KÖTETBEMUTATÓ ÉS ELŐADÓEST
- Jövő heti programjaink: KineDok filmklub és Chilf Mária tárlatvezetése
- CHILF MÁRIA: A MINTÁK KÖTNEK
- CHILF MÁRIA: A MINTÁK KÖTNEK
- SZOBORAVATÓ – Keserue Zsolt: Lovasszobor ló nélkül
- Páhi-Fekete Noémi: Bestiárium
- Feltóti Sándor: Lakoma/A madár röpte - Könyvbemutató
- 2. Sugárúti Fesztivál
- UTÓSZÓ – Cserna-Szabó András
- Aktuális programjaink
- Kijelentjük, hogy ─ A Baguda Egyesület bemutatkozó kiállítása
- Heti programjaink: KineDok filmklub és záró tárlatvezetés